PRACTICES OF TEACHING ENGLISH TO YOUNG LEARNERS AT MI AL AZHAAR BANDUNG AND SDI QURROTAA’YUN NGUNUT TULUNGAGUNG

LILIK ADIBAH, 12510174025 (2019) PRACTICES OF TEACHING ENGLISH TO YOUNG LEARNERS AT MI AL AZHAAR BANDUNG AND SDI QURROTAA’YUN NGUNUT TULUNGAGUNG. [ Thesis ]

[img]
Preview
Text
Cover.pdf

Download (913kB) | Preview
[img] Text
Abstrak.pdf

Download (249kB)
[img] Text
Daftar isi.pdf

Download (131kB)
[img] Text
Bab I.pdf

Download (149kB)
[img]
Preview
Text
Bab II.pdf

Download (262kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Bab III.pdf

Download (160kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Bab IV.pdf

Download (441kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Bab V.pdf

Download (563kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Bab VI.pdf

Download (121kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (89kB) | Preview

Abstract

ABSTRAK Isu bahwa di indonesia sebagian besar guru bahasa Inggris di sekolah dasar tidak mempunyai kualifikasi yang layak memang harus dibuktikan. Makanya peneliti tertarik untuk mengadakan penelitian yang fokus pada praktik yang bagus pada Pengajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa Muda di MI Al Azhaar Bandung and SDI Qurrotaa’yun Ngunut sebagai dua sekolah yang menggunakan kurikulum Cambridge di Tulungagung. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan desain pembelajaran bahasa inggris pada siswa muda dan praktik yang baik oleh guru pada pengajaran bahasa Inggris untuk siswa muda. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Guru bahasa Inggris kelas 5 SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung Tulungagung adalah subjek dari penelitian ini. Data dikumpulkan dengan mengadakan observasi, interview, and dokumentasi. Langkah langkah analisa data adalah (1) peneliti mempersiapkan dan menyusun data dari observasi, interview, and dokumentasi dari subjek penelitian melalui menulis hasil interview, dan menulis catatan lapangan kemudian membaca semua data tersebut. (2) peneliti membuat interpretasi dari data dan membuatnya secara deskriptif. (3) ketika semua langkah itu sudah dilakukan peneliti membuat ringkasan singkat dari analisa yang sudah tersedia berdasarkan pertanyaan penelitian. Ringkasan itu di tulis berdasarkan analisa data observasi, interview, and sumber dokumentasi. Untuk mengecek kevalidan data peneliti menggunakan sumber trianggulasi. Peneliti menggunakan catatan lapangan, video or tape recorder, dokumentasi HP dan interview untuk menjawab pertanyan penelitian. Penelitian ini mengungkapkan bahwa guru bahasa Inggris di SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung telah melakukan praktik yang baik dalam pengajaran bahasa inggris bagi siswa muda dengan bukti sebagai berikut; (1) guru bahasa Inggris telah melakukan persiapan dengan baik termasuk merancang berbagai kegiatan belajar mengajar dalam bentuk RPP, materi dan media. (2) mempersiapkan berbagai kegiatan dalam proses belajar mengajar termasuk bermain peran, menonton film, menyanyikan lagu dan menari, membuat dialog dan mempresentasikan didepan kelas dan tanya jawab,. (3) membuat siswa aktif didalam kelas dengan melibatkan anak dan memberi kesempatan untuk mengekspresikan kemampuan bahasa inggris mereka, (4) menggunakan berbagai penilaian seperti dengan observasi guru, memberi pertanyaan satu persatu, tanya jawab seluruh anggota kelas, teknik bertanya cepat, presentasi siswa, penilaian formal, interaksi seluruh kelas, and penilaian akhir tahun dll. (5) membuat lingkungan yang baik yang mana termasuk ruang yang cukup untuk berbagai kegiatan, hubungan baik guru dan siswa, sarpras fisik kelas, kepribadian guru bahasa Inggris yang baik dll. Kesimpulannya, guru bahasa Inggris di SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung sudah menerapkan prinsip prinsip yang baik dalam pengajaran bahasa Inggris bagi siswa muda. Hasil dari penelitian ini bermanfaat untuk guru bahasa Inggris dalam menerapkan prinsip pengajaran TEYL. Untuk peneliti yang lain perlu untuk mengadakan peneitian serupa terkait dengan TEYL di sekolah dasar ataupun TEYL di sekolah umum atau latarbelakang yang lain. Kata kunci : Siswa Muda , Pengajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa Muda, Praktik Pengajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa Muda, kurikulum Cambridge. ABSTRACT The issue that here in Indonesia most English teachers at primary level hold no relevant qualification have to be proven. Therefore the researcher was interested in conducting the research focusing on good practice in TEYL at SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung as two of schools that use Cambridge Curriculum in Tulungagung. This research is aimed at finding out the design teaching English to young learners and the teachers good practice of teaching English to young learners. The descriptive qualitative research is considered to be an appropriate design to this research. The fifth grade English teachers of SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung Tulungagung are the subjects of the study. The data were collected by conducting observation, interview, and documentation. The steps of data analysis (1) the researcher prepared and organized the data from the observations, documentations, and the interviews from the research subject through transcribing interviews, and writing the field notes then read all of the data. ( 2) the researcher made an interpretation of the data and presented it descriptively. When all of those steps were done in. (3) the researcher made a tentative summary of the analysis providing necessary information based on the research questions. Then the summary was written based on the data analysis from the interview, observation, and document sources. To check the trustworthiness of the data, the researcher used sources triangulation. The researcher used field notes, video or tape recorder, phone cellular documentation and interview to answer the research questions. This research revelead that the English teachers at SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung did good practice in TEYL, as follow; (1) English Teachers did good Preparation which include designing various teaching learning activities in the form of lesson plans, materials, and media. (2) providing various activities in teaching learning process, it included role playing, watching movie, sing a song and dance, making dialog and presentation in front of class, and question and answer. (3) making the students active in the class by involving them and giving them a chance to express their English skills. (4) using various kinds of assessments such as teacher observation of writing, one by one questioning, teacher-led whole-class question answer, quick testing technique, students oral presentation, formal diagnostic assessment, whole –class interaction, and end of year assessment (5) creating positive language environment which included enough space to do various activities, Good relationship between the students and teachers, physical environment of the classroom, English teachers good personality, etc. In conclussion, the English teachers of SDI Qurrotaa’yun Ngunut and MI Al Azhaar Bandung already implemented the principles of good teaching English for young learners. The result of this study are beneficial for the English teachers in implemented good TEYL principles in their teaching. For other researchers this research was done in Islamic school background, therefore they can conduct similar research related to the TEYL in the public schools or other background. Key words: Young learners , Teaching English to young learners (TEYL), Practices of TEYL, Cambridge Curriculum.

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Subjects: Bahasa Dan Sastra > Bahasa Inggris
Divisions: Pascasarjana > Thesis > Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: Endang Rifngati S.Sos
Date Deposited: 26 Nov 2019 08:05
Last Modified: 26 Nov 2019 08:05
URI: http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/14017

Actions (login required)

View Item View Item